Til Chris's Menu
Herrens Domme 1
af Chris Reed

Jeg vil gerne fortælle om et emne, der ikke ofte undervises i: Herrens domme. Dette er ikke et populært emne, men det er et nødvendigt emne.

Jeg havde for nylig et drømmemøde med Herren, hvor jeg fysisk mærkede en brusende, mægtig vind komme over mig. Jeg følte en sådan herlighed og kraft, min hud syntes at løsne sig fra mine muskler og mine muskler fra mine knogler. Det var kraften i Guds nærvær. Dette møde fik mig ikke til at føle, at noget var galt. Det fik mig snarere til at tænke på Hebræerbrevet 4:12, som siger, at Guds ord er kraftfuldt nok til at kunne skelne mellem led og marv og hjertets tanker og hensigter.

Der er grunde til, at Herrens domme ikke ofte diskuteres. Men med en stigning i Guds nærvær og herlighed kommer et tilsvarende mål for Guds jalousi over hans folk. Hvis vi siger, at vi ønsker de sidste dages bevægelse og udgydelse af Gud, så skal vores liv være på linje med Guds ord. Alt, hvad vi har angret i vores fortid, er tilgivet og glemt. Men Guds domme kræver, at vi først omvender os.

Herrens domme er talrige. Vi læser i Bibelen, at alle er underlagt Guds domme. 2 Peter 2:4-9 siger, at Gud ikke skånede de faldne engle eller de mennesker i den antikke verden, som levede på Noas tid, fra dommen. Romerne 11:21 siger, at Gud heller ikke skånede de "naturlige grene" fra dommen, som var israelitterne fra det første århundrede, som ikke accepterede Jesus som deres Messias.

Gud skånede ikke engang sin egen søn, Jesus, fordi Jesus døde for vores synder (se Rom 8:32). Jesus gav villigt sit liv for at frelse os, og Gud greb ikke ind. Han lod Jesus lide dommen for synd, så alle, der påkalder hans navn i tro og tror på ham og vælger en livsstil med helliggørelse og hellighed, vil ikke være underlagt Guds vrede.

Salme 19:9-11 siger: "Herrens frygt er ren og varer evigt; Herrens domme er sande og retfærdige i det hele taget. Mere at ønske end guld, ja, end meget fint guld; også sødere end honning og honningkage. Desuden advares din tjener ved dem, og ved at holde dem er der stor belønning." Når vi hører om Herrens domme, kan vi føle frygt. I virkeligheden siger Bibelen, at Herrens domme er at ønske mere end fint guld og er sødere end honning, så vi burde ønske Guds domme med hans barmhjertighed.

Guds lov er sammenfattet i 5 Mosebog 6:5: "Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, af hele din sjæl og af hele din styrke." Hvis vi skulle skrive en grundlov for en kristen nation, ville det være åndens lov. Paulus sagde, at Guds lov ikke var ond (se Rom 7:12). Der var intet galt med Guds lov. Den repræsenterede hans natur og karakter skrevet på tavler af sten. Men nu, hvor vi er i en nådetid efter Jesus døde, hører vi nogle læresætninger, der siger, at Guds lov er dårlig.

Men en dommer kan ikke dømme uden et sæt love eller et retssystem at dømme efter. Lovens ånd, lovgiveren selv, bor i hjertet af den nye pagtstroende. På grund af dette gør vi af naturen ting, som mennesker plejede at prøve at tilpasse sig udadtil ved deres faldne natur.

Så hvad gør vi, når der er en overtrædelse af loven? Lovens domme dikterer konsekvenser. For eksempel fortæller Bibelen os, at en tyv forventedes at betale det dobbelte eller firedobbelte, hvis det stjålne ikke kunne returneres (se 2 Mosebog 22:4).

Jesus absorberede disse domme for os på korset. Der er ingen udsagn i Det Nye Testamente, der fjerner Guds lov. Der var dog ændringer i, hvordan lovene blev fortolket af de gammeltestamentlige profeter.

I 1 Joh 3:4 giver Johannes os definitionen af synd: "Den, der begår synd, begår også lovløshed, og synd er lovløshed." Hvorfor? I Matthæus 24:12 sagde Jesus: "Fordi lovløsheden vil blive større, vil kærligheden hos mange blive kold." Lovløshed er syndigt, fordi det kan påvirke udfald som, om mennesker vil elske Gud eller ej.

Nogle vil måske undre sig over, om vores tro ophæver vores behov for loven. Paulus sagde i Romerbrevet 3:31: "Ugyldiggør vi da loven ved tro? Bestemt ikke! Tværtimod fastlægger vi loven.” Paulus sagde så i Romerbrevet 6:14-15 : "For synden skal ikke herske over jer, for I er ikke under loven, men under nåden. Hvad så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Bestemt ikke!"

Disse vers bliver ofte misforstået. Det er sådan, vi får denne lovløse, hyper-nåde kristendom, der siger, at hvis der ikke er nogen adfærdskodeks, kan vi gøre, hvad vi vil. Nogle tror, at hvis Gud ikke direkte fortæller dem, at der er noget galt, kan de gøre det. Der er dog ting, Bibelen specifikt siger, er forkerte, som vi ikke bør gøre, uanset om vi føler os dømt eller ej. Bibelen siger: "Hjertet er svigagtigt frem for alt, og desperat ondt" (se Jeremias 17:9). Så følg ikke altid dit hjerte, men følg altid Guds ord.

Til Herrens Domme 2
OP